تاریخچه
دانشکده در یک نگاه
گروه های آموزشی
- مقدمه
پیش زمینه دانشکده مدیریت و اقتصاد را میتوان به شروع فعالیت«مدرسه عالی بازرگانی رشت» در سال 1348 و «مدرسه عالی مدیریت گیلان » در سال 1349 در لاهیجان نسبت داد. در آن زمان این ساختارها به عنوان اولین دانشکده های خصوصی در زمینه مدیریت در ایران شناخته شده بودند. هدف از تاسیس این مدارس، آموزش و پرورش مدیرانی در زمینههای متنوع و سطوح مختلف بوده است. از جمله اولین روسای مدرسه عالی مدیریت گیلان میتوان به دکتر حشمت علایی دانشآموخته اقتصاد از آمریکا و دکتر ایرج والی پور دانشآموخته روانشناسی از آمریکا اشاره کرد. مدرسه عالی مدیریت گیلان طی ۱۰ سال فعالیت خود با جذب دانشجو از طریق آزمون خصوصی در رشتههای مدیریت اداری، صنعتی و مالی به فعالیت مشغول بود و از سال ١٣۵۶ با ادغام با مدرسه عالی بازرگانی رشت هسته اولیه دانشگاه گیلان را شکل داد. فعالیت رشته مدیریت تا سال 1368در قالب دانشگاه گیلان در کنار بقیه رشته ها تداوم یافت تا اینکه از سال 1368 به عنوان دپارتمانی مستقل در دانشگاه گیلان شروع به فعالیت کرد. از بهار 1398 گروه اقتصاد و حسابداری با ساختاری مستقل از گروه مدیریت در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان راه اندازی شد این روند در پاییز 1402 منجر به تشکیل «دانشکده مدیریت و اقتصاد» به عنوان دانشکده ای مستقل در دانشگاه گیلان گردید، بر این اساس دکتر مصطفی ابراهیم پور ازبری دانشیار و عضو هیأت علمی گروه مدیریت صنعتی به عنوان اولین رئیس این دانشکده انتخاب شدند.
- روند شکل گیری دانشکده مدیریت و اقتصاد
گروه مدیریت دانشگاه گیلان یکی از قدیمیترین گروههای آموزشی این دانشگاه است. این گروه در سال 1368 فعالیت خود را شروع کرده و هماکنون در مقاطع مختلف؛ کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام به جذب دانشجو می نماید. همچنین این گروه آموزشی دورههایی را در زمینهها و عناوین مختلف مانند مدیریت استراتژیک، امور مالی، بازاریابی و مدیریت تولید و عملیات به متقاضیان ارائه میدهد. همچنین رشته های اقتصاد و حسابداری از سال 1398 از گروه مدیریت جدا شده و به صورت یک گروه آموزشی مستقل شروع به کار کرد و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشجو جذب مینماید. به این ترتیب دانشکده مدیریت و اقتصاد با مصوبه هیات امناء با سه گروه آموزشی مدیریت صنعتی، مدیریت بازرگانی، و اقتصاد و حسابداری راه اندازی شد. در حال حاضر بیش از هزار دانشجو در گروه های آموزشی این دانشکده مشغول به تحصیل بوده که آن را به یکی از محبوبترین دانشکده دانشگاه گیلان تبدیل کرده است. علاوه بر این، دانشجویان بینالمللی در دورههای مختلف آموزشی این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.
تاریخچه اطلاعات دانشکده مدیریت و اقتصاد
- تعداد دانشجویان دانشکده
تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده مدیریت و اقتصاد به تفکیک مقاطع تحصیلی
در سال 1403-1402
مقطع تحصیلی |
زن |
مرد |
جمع |
کارشناسی |
544 |
269 |
813 |
کارشناسی ارشد |
88 |
83 |
171 |
دکتری |
20 |
49 |
69 |
جمع |
652 |
401 |
1053 |
تعداد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده مدیریت و اقتصاد به تفکیک گروه آموزشی
در سال 1403-1402
گروه آموزشی |
زن |
مرد |
جمع |
مدیریت |
361 |
256 |
617 |
اقتصاد |
107 |
79 |
186 |
حسابداری |
184 |
66 |
250 |
جمع |
652 |
401 |
1053 |
تعداد دانشجویان کارشناسی شاغل به تحصیل در دانشکده مدیریت و اقتصاد به تفکیک رشته تحصیلی
در سال 1403-1402
رشته تحصیلی |
زن |
مرد |
جمع |
مدیریت بازرگانی |
153 |
76 |
229 |
مدیریت صنعتی |
122 |
67 |
189 |
حسابداری |
165 |
50 |
215 |
اقتصاد |
104 |
76 |
180 |
جمع |
544 |
269 |
813 |
تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد شاغل به تحصیل در دانشکده مدیریت و اقتصاد به تفکیک رشته تحصیلی
در سال 1403-1402
رشته تحصیلی |
زن |
مرد |
جمع |
مدیریت بازرگانی- مدیریت استراتژیک |
12 |
12 |
24 |
مدیریت بازرگانی - بازاریابی |
26 |
11 |
37 |
مدیریت مالی |
9 |
33 |
42 |
مدیریت صنعتی- تولید و عملیات |
19 |
8 |
27 |
حسابداری |
19 |
16 |
35 |
علوم اقتصادی – اقتصاد نظری |
3 |
3 |
6 |
جمع |
88 |
83 |
171 |
تعداد دانشجویان دکتری شاغل به تحصیل در دانشکده مدیریت و اقتصاد به تفکیک رشته تحصیلی
در سال 1403-1402
رشته تحصیلی |
زن |
مرد |
جمع |
مدیریت بازرگانی – مدیریت سیاستگذاری بازرگانی |
9 |
36 |
45 |
مدیریت صنعتی –تولید و عملیات |
11 |
13 |
24 |
جمع |
20 |
49 |
69 |
- فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی دانشکده مدیریت و اقتصاد به شرح زیر میباشد:
- آموزش نظری و عملی دانشجویان طبق برنامه مصوب
- انجام تحقیقات عملی برحسب نیازهای اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژی کشوری در چارچوب برنامههای دانشگاه
- تشکیل سمینارها و کنفرانسهای علمی از طریق همکاری با مقامات ذیربط دانشگاه
- ایجاد تسهیلات آموزشی و غیرآموزشی برای دانشجویان دانشکده
- ایجاد روابط علمی و آموزشی با متخصصین و دانشگاههای داخلی و خارجی و تبادل اعضای هیأت علمی و دانشجو از طریق همکاری با مقامات ذیربط دانشگاه
- تأمین اعضای آموزشی دانشکده و همکاری در این زمینه با سایر دانشکدههای دانشگاه در صورت لزوم
- انجام خدمات مختلف آموزشی، دانشجویی، اداره امور کتابخانه دانشکده و سایر خدمات با همکاری واحدهای ذیربط
- پیش بینی نیروی انسانی مورد نیاز دانشکده و ارائه گزارش به مقامات ذیربط دانشگاه
- همکاری با دفتر طرح و برنامه دانشگاه در تهیه و تنظیم بودجه سالانه دانشکده
- انجام امور مالی و اداری دانشکده در حدود اختیارات.
- شورای دانشکده مدیریت و اقتصاد
- به منظور هماهنگی گروههای آموزشی و اجرای ضوابط و مقررات آموزشی و پژوهشی، شورای تخصصی آموزشی ـ پژوهشی دانشکده با ترکیب رئیس دانشکده، معاونین دانشکده و مدیران گروههای آموزشی تشکیل میشود. مهمترین وظایف شورای دانشکده مدیریت و اقتصاد به شرح زیر است:
- برنامه ریزی جهت ایجاد زمینه اجرا مصوبات ابلاغی از سوی معاونین آموزشی و پژوهشی دانشگاه
- تدوین سیاستهای آموزشی و پژوهشی دانشکده با توجه به خط مشی آموزشی و پژوهشی دانشگاه
- بررسی و تدوین برنامههای آموزشی دانشکده
- بررسی طرحهای پژوهشی دانشکده و ارجاع آنها به شورای پژوهشی دانشگاه
- اتخاذ تصمیمهای اجرایی جهت هماهنگی و تطابق زمانی تعلیم و تحقیق در دانشکده
- بررسی و تعیین نیاز دانشکده به اعضای هیأت علمی جدید و پیشنهاد آن به مقامات ذیربط
- ارزیابی و تأیید کتب و جزوات و سایر مواد درسی مورد استفاده اعضای هیأت علمی
- بررسی و ارزیابی تألیفات و ترجمههای علمی و مقالات پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشکده به منظور ترفیع و ارتقاء مرتبه علمی آنان و پیشنهاد آن به مقامات ذیربط
- تعیین ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشکده و پیشنهاد آن به معاونت آموزشی دانشگاه
- موارد مربوط به شرکت در سمینارهای علمی و فرصتهای مطالعاتی و پیشنهاد آن به شورای دانشگاه
- بررسی و اظهارنظر در سایر مواردی که توسط رییس دانشگاه به شورا ارجاع میشود
- آزمایشگاه مهارت افزایی و کسب و کار (علوم مدیریت)
مدیریت و جمع آوری به موقع اطلاعات، به شرکت ها، یک مزیت رقابتی نسبت به رقبای خود می دهد. در دوره داده های کلان، تجزیه و تحلیل کسب و کار به طور فزاینده ای به عنوان کلید موفقیت کسب و کار شناخته می شود. شرکت ها از طریق تجزیه و تحلیل کسب و کارشان می توانند استانداردهای کیفی بالاتری از خدمات شان را ارائه کنند و هزینه ها و خطرات را کاهش دهند. آزمایشگاه علوم مدیریت به طور خاص برای پاسخگویی به نیازهای جدید مدیریتی، جهت انجام تحقیقات در زمینه تجزیه و تحلیل کسب و کار طراحی شده است که یک گروه تحقیقاتی چند رشته ای برای توسعه روش های تصمیم گیری، هوش تجاری و تجزیه و تحلیل کلان داده در آزمایشگاه فعالیت دارند. هدف این آزمایشگاه ها، به کار بردن آخرین پیشرفت ها در تجزیه و تحلیل تجاری، روش های پشتیبانی تصمیم گیری برای مدیران و شرکتها، بهبود استفاده مؤثر از اطلاعات در اختیار مدیران است.
دانشکده مدیریت و اقتصاد 9 ماه پس از تأسیس در مرداد ماه 1403 به همت مدیریت دانشکده، مجهز به آزمایشگاهی با تعداد 20 دستگاه کامپیوتر با آخرین تکنولوژی روز، برای آموزش مهارت های مورد نیاز دانشجویان دانشکده گردید.
- دفتر ارتباط با صنعت
شاید به جرات بتوان اذعان کرد که رسالت اصلی دانشگاه ها توجه به نیازهای جامعه و رفع این نیازها و تعالی سطح رفاه و زندگی در جامعه است با این نگاه دانشگاه ها بخصوص دانشکده های مدیریت و اقتصاد وظیفه خطیری در برطرف کردن نیازها و ارتقاء سطح صنایع و سازمان ها دارند. مدیریت ارتباط با صنعت در دانشگاه ها پل ارتباطی و مسیر صحیح تعامل میان دانشگاه و صنعت با رویکرد مورد اشاره هستند. در این ارتباط استاد و محقق دانشگاهی نقش کلیدی و اساسی دارد و مدیریت ارتباط با صنعت در جایگاه تسهیل گر و پشتیبان، این فرآیند همکاری را مدیریت و سامان دهی می کند. دانشکده مدیریت و اقتصاد در ادامه وظیفه اصلی خود و به جهت ضرورت هم افزایی با صنعت و جامعه و رفع نیازهای آن گروه ها، به دنبال ایجاد دفتر مستقل ارتباط با صنعت دانشکده می باشد که بتواند به کمک کارکرد های این دفتر یک رابطه چند سویه برد- برد با شرکت ها و سازمان های خصوصی و دولتی (صنعت و جامعه) ایجاد کند. سه رأس اصلی این حلقه ارتباطی عبارتند از دانشکده، دانشجویان و صنعت. در این بین دفتر ارتباط با صنعت به نمایندگی از دانشکده نقش بسیار مهم واسطه بین نیازهای صنعت از نظر نیروی کار متخصص و دانشجویان دانشکده را دارد، همچنین از طرفی می تواند حلقه اتصال بین نیازهای صنعتی و مشاوره ای بین صنعت و اعضاء هیت علمی دانشکده باشد.
مقطع کارشناسی
- مدیریت صنعتی
- مدیریت بازرگانی
- علوم اقتصادی
- حسابداری
مقطع کارشناسی ارشد
- مدیریت تولید و عملیات
- مدیریت مالی
- مدیریت استراتژیک
- مدیریت بازاریابی
- حسابداری
- اقتصاد نظری
مقطع دکتری
- مدیریت صنعتی – مدیریت تولید و عملیات
- مدیریت بازرگانی – مدیریت سیاستگذاری بازرگانی
برنامه های آتی دانشکده مدیریت و اقتصاد
برنامه ریزی برای راه اندازی مقطع کارشناسی مدیریت مالی
برنامه ریزی برای راه اندازی مقطع دکتری مدیریت مالی
برنامه ریزی برای راه اندازی مقطع دکتری مدیریت صنعتی - استراتژی صنعتی
برنامه ریزی برای راه اندازی مقطع دکتری مدیریت منابع انسانی و رفتار سازمانی